وقتی میگوییم دارویی برای حاملگی و جنین مضر است آیا در تمام طول بارداری باید ازمصرف این دارو اجتناب کرد؟

:point_left:برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا به این نکته اشاره کنیم که دوران بارداری شامل سه مرحله است :


:point_left:دوره قبل از لانه گزینی: دو هفته بعد از لقاح

:point_left:دوره رویانی:هفته 2 تا 8 بارداری

:point_left:دوره جنینی: هفته 9 تا پایان بارداری

:point_left:دوره قبل از لانه گزینی به نام دوره همه یا هیچ خوانده می شود.یعنی در این دوره اگر دارویی تراتوژن مصرف شود یا سبب #مرگ_جنین می شود یا اگر چنین پیامدی نداشته باشد جنین زنده خواهد ماند و دچار ناهنجاری دیگری نمی شود.بعبارت دیگر یا جنین میمیرد و یا زنده و سالم می ماند.پس اگر بعد از مصرف دارویی #تراتوژن فرد متوجه بارداری شود در صورتی که جنین سقط نشود جای نگرانی دیگری نیست :blush:

:point_left:در طی 8 هفته اول شکل گیری و تکامل اعضای جنینی شکل می گیرد بنابراین بحرانی ترین دوره از نظر ایجاد ناهنجای ساختمانی است. مثلا قسمت عمده تکامل قلب در 5/3 تا 6 هفتگی است و در 8 هفتگی به طور کامل شکل گرفته،

:point_left:داروهایی که باعث ناهنجاری قلبی می شوند، تنها در صورتی اثر گذار خواهند بود که طی این مدت مصرف شوند و چنانچه بعد از این دوره مصرف شوند تاثیر مخربی نخواهد داشت.


دکتر پرند عسگری


:point_left:داروها برحسب خطر آنها در بارداری براساس تقسیم بندی سامان غذا و داروی آمریکا( FDA) به 5 دسته تقسیم می شود:

:point_left:1.گروه A : داروهایی که در این دسته قرار می گیرد مطالعات شاهد دار بی خطربودن آنها را در بارداری به اثبات رسانده اند و تحقیقات انجام شده روی زنان باردار خطری را برای جنین آنها به اثبات نرسانده است. برخی ویتامینها مانند اسید فولیک در این دسته قرار می گیرند.

:point_left:2.گروه B : در این دسته داروهایی قرار دارند که شواهدی در مورد خطرناک بودن آنها درانسان وجود ندارد. حتی اگر این داروها روی حیوانات خطری را نشان داده باشند روی انسان خطری وجود ندارد. #دارو هایی مانند آنتی بیوتیکهایی( مانند پنی سیلین - آموکسی سیلین- سفیکسیم - سفالکسین در این دسته قرار می گیرند.)

:point_left:3.گروه C : در مورد داروهای این دسته ، نمی توان امکان بی خطری را کاملا رد کرد مطالعات انسانی روی این داروها انجام نشده است. و مطالعات حیوانی هم یا انجام نشده است یا اگر انجام شده است، خطری را نشان داده است. در مورد این داروها باید فواید را در برابر مضرات سنجید . و بعد آنها را برای خانمهای باردار تجویز نمود. مانند دمیترون

:point_left:4.گروه D : این گروه شامل داروهایی است که شواهدی از بروز خطر به دنبال مصرف آن در انسان گزارش شده است. داده های به دست آمده از پژوهشها پس از به بازار آمدن این داروها بروز خطراتی را در جنین نشان داده است. در عین حال در شرایط خاصی منافع استفاده از این داروها به مضرات آن غلبه می کند و اگر بیماری خطرناک باشد و داروی کم خطرتری وجود نداشته باشد بهتر است این داروها مورد استفاده قرار گیرند.

دکتر پرند عسگری

:point_left:5.گروه X : این داروها در بارداری به طور کلی منع مصرف دارند و مطالعات انجام شده روی انسان و حیوان نشاندهنده بروز خطرات جدی است.




_____________________________________________________________________________________________



موارد استفاده قرص و قطره ویتاگنوس:point_down::point_down::point_down::point_down::point_down:

1- رفع عوارض قبل از قاعدگی(PMS) که در 30 تا 40 درصد از خانم‏ ها اتفاق می ‏افتد؛ از جمله  سردرد، حساسیت پستان‏ ها، خستگی، میل به غذای بیشتر و شیرین، عدم تمرکز، نفخ، درد و اسپاسم، تشویق و اضطراب، تحریک ‏پذیری،افسردگی و تغییرات خلق و خو.

برای این منظور قرص ویتاگنوس باید حدود یک هفته قبل از قاعدگی تا هنگام قاعدگی و یا تا پایان دوره قاعدگی روزانه 2 وعده میل شود.


دکتر پرند عسگری


2- رفع عوارض LFD (بالا رفتن استروژن خون) از جمله پریود زیاد، لکه ‏بینی، قطع قاعدگی یا قاعدگی مکرر. در این حالت باید روزی 2 عدد قرص به مدت سه تا چهار ماه مصرف شود.

3- رفع عوارض یائسگی از جمله گرگرفتگی،تعریق، خستگی، دلهره و اضطراب، خشکی پوستو شکستگی ناخن، پوکی استخوان، افسردگی، تغییر خلق وخو و عوارض قلبی. برای این منظور، روزی دو عدد قرص به مدت طولانی (بیش از دو سال) مصرف شود.

4- کنترل و جلوگیری از پیشرفت فیبروم رحمی که در بعضی مواقع باعث خونریزی می ‏شود. در این حالت روزی دو عدد قرص حداقل به مدت 6 ماه و در صورت لزوم به مدت طولانی مصرف شود.

5- کنترل و رفع‏ آکنه یا همان جوش های صورت. در اکثر خانم‏ ها آکنه مربوط به اختلالات هورمونی است؛ به همین دلیل داروهای پوستی و موضعی فقط به طور موقت باعث بهبود می ‏شوند، لذا برای درمان اساسی باید هورمون ‏ها تنظیم شوند که در این موارد می‏ توان روزی دو عدد قرص به مدت سه ماه مصرف کرد و در صورت لزوم ادامه داد.

6- کنترل کیست تخمدان و پستان. قرص ویتاگنوس می ‏تواند بر حسب شدت عارضه باعث از بین رفتن، کاهش و یا توقف کیست‏ های تخمدان و پستان شود که مصرف روزی دو عدد قرص تا زمان مورد نیاز، توصیه می ‏شود.

7- کنترل چاقی با منشاء هورمونی، بسیاری از چاقی‏ ها در خانم‏ ها مربوط به اختلال در عملکرد هورمون ‏ها است، لذا تنظیم هورمون‏ ها می ‏تواند باعث کنترل چاقی گردد. برای این منظور روزی دو عدد قرص به مدت مورد لزوم (به مدت طولانی) مصرف شود.


دکتر پرند عسگری


8- نازائی به علت LFD که با مصرف بیش از شش ماه دارو موفقیتی معادل 30 درصد در جهان داشته است. میزان مصرف روزی دو عدد قرص به مدت شش تا دوازده ماه است.

:white_check_mark:عوارض جانبی:

:point_left:قرص و قطره ویتاگنوس در حد مصرف دارویی، عارضه جانبی ندارد و می ‏توان آن را بدون هیچ نگرانی سال‏ ها مصرف کرد.

:point_left:فقط در 1 تا 2 درصد از خانم‏ ها، مصرف آن ممکن است باعث خارش پوست، تهوع و اسهال در روزهای اول شود.

:point_left:همچنین، در 2 تا 4 درصد خانم ‏ها، در ماه اول و دوم ممکن است باعث افزایش خونریزی ماهیانه شود.

:point_left:اصولاً این عوارض جدی نبوده و گذرا هستند، ولی در صورتی که فردی نسبت به دارو حساسیت بالایی داشته باشد، باید از مصرف آن خودداری کند.




دکتر پرند عسگری






______________________________________________________________________________________________


عوﺍﺭﺽ ﻋﻤﻞ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﮐﻮﭼﮏ ﮐﺮﺩﻥ ﺳﯿﻨﻪ

ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻋﻤﻞ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﮐﺮﺩﻥ ﭘﺴﺘﺎﻥ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺧﻄﺮ ﻭ ﺭﯾﺴﮏ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺗﻤﺎﻡ ﻓﻮﺍﯾﺪ ﺁﻥ ﺳﻨﺠﯿﺪﻩ ﺷﻮﺩ.

ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺳﯿﮕﺎﺭﯼ ﻫﺴﺘﯿﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺳﯿﮕﺎﺭ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﮐﻨﯿﺪ. ﺳﯿﮕﺎﺭ ﮐﺸﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺟﺪﯼ ﺭﮔﻬﺎﯼ ﺧﻮﻧﯽ ﺭﺍ ﺗﻨﮓ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺧﻮﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻟﺘﯿﺎﻡ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﻭ ﺟﻮﺵ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺯﺧﻢ ﻫﺎ ﮐﻨﺪ ﺷﻮﺩ.
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺁﺳﭙﺮﯾﻦ ﻭ ﺑﻌﻀﯽ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎﯼ ﺿﺪ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﻭ ﻣﺴﮑﻦ¬ﻫﺎ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﺍﺭﻭ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺧﻮﻧﺮﯾﺰﯼ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ. ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻭﯾﺰﯾﺖ ﻫﻤﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺰﺷﮑﺘﺎﻥ ﺍﻃﻼ‌ﻉ ﺩﻫﯿﺪ.

دکتر پرند عسگری


ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻭﺯﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺩﺍﺭﯾﺪ، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻭﺯﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﻫﯿﺪ. ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺩﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺳﯿﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻧﮕﯿﺰﻩ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﻫﺶ ﻭﺯﻥ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﻦ ﺷﻤﺎ، ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﻣﺎﻣﻮﮔﺮﺍﻓﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﯿﺪ. ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
______________________________________________________________________________________________

:speech_balloon: مقاربت دردناک

:ballot_box_with_check:درمان دیسپارونی چیست؟

●دیسپارونی یا همان مقاربت دردناک برای بسیاری از زنان در برخی مراحل زندگی‌شان مساله‌ای نسبتا شایع است. گاهی مشکلات جسمی نهفته‌ای مانند آندومتریوز یا فیبروییدها عامل ایجاد درد هستند یا اینکه چنین دردی بعد از زایمان به سراغ زن می‌آید اما برای بیشتر زنان، مقاربت دردناک به خاطر این است که به اندازه کافی از نظر جنسی برانگیخته نشده‌اند.

دکتر پرند عسگری


●بسیاری از زنان به دلیل اینکه مقاربت برایشان دردناک است، حین برقراری رابطه زناشویی می‌ترسند که درد بیشتری را احساس کنند بنابراین دچار اضطراب می‌شوند. این اضطراب مانع تحریک آنها می‌شود و درنتیجه درد بیشتری را تجربه می‌کنند. دراین حالت بهترین راه، حفظ آرامش است.

______________________________________________________________________________________________


:speech_balloon:سه تا شش هفته بعد از زایمان، اولین ویزیت نزد پزشک یا ماما انجام میشود.

دکتر پرند عسگری


برای خانم هایی که در طول بارداری مشکلات خاصی نظیر قند خون یا فشار خون و ..... داشته اند، بسیار مهمتر و ضروری تر است.

:rewind: در کل در این ویزیت موارد زیر بررسی میشود:

:arrow_left: حال عمومی مادر
:arrow_left: وضعیت رحم
:arrow_left: پاپ اسمیر
:arrow_left: وزن و فشار خون
:arrow_left: ازمایش خون
:arrow_left: کم خونی
:arrow_left: افسردگی و اضطراب
:arrow_left: بیماری های زمینه ای
:arrow_left: روش پیشگیری از بارداری
:arrow_left:وضعیت ترمیم محل برش در زایمان طبیعی یا سزرین
:arrow_left:تغذیه و شیردهی
:arrow_left:شروع ورزشهای پس از زایمان

______________________________________________________________________________________________

:speech_balloon: درمان بی اختیاری ادرار زنان با TVT

اندیکاسیون ها

:womens:درمان بی اختیاری ادرار در زمان سرفه، عطسه،خندیدن،پرش،ورزش و استرس

دکتر پرند عسگری


 روشی نوین است که برای درمان بی اختیار ادرار در زنان ارائه شده است، این روش بی اختیاری های استرسی را بر طرف می نماید . این روش که به عنوان یک جراحی شناخته می شود با استفاده از بی حسی موضعی قابل انجام است و بیمار بعد از جراحی با بازگشت اختیار ادرار همراه خواهد بود . از عوامل ایجاد کننده مشکل بی اختیاری استرسی ادرار می توان به اختلافات کف لگن یا زایمان های متعدد، یائسگی و زایمان های دشوار اشاره نمود هرچند که دلیل مشخصی برای این بیماری مشخص و تعریف نشده

روش جراحی

دکتر پرند عسگری



جراحی با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود ، بیمار در وضعیت لیتوتومی قرار می گیرد و جراح یک برش 1 تا 2 سانتی متری در جدار قدامی واژن ایجاد می نماید . شکاف ایجاد شده امکان مشاهده گردن مثانه و وسط مجرای ادرار را میسر می نماید ، البته معاینه به کمک سیستوسکوپ قابل انجام است، جراح اطراف مجرا و رتروپوبیک را آزاد می سازد و نوار مخصوصی را در این ناحیه جا گذاری می نماید . بعد از قرار دادن نوار پرولن در این بخش جراحی به اتمام می رسد وبا قرار دادن سوند در مجاری ادراری جراحی پایان می یابد . البته سوند بعد از یک روز از بیمار خارج شده و اختیار ادرار به وی داده خواهد شد.

______________________________________________________________________________________________

:speech_balloon: نازایی عفونت

:point_left:حواستون باشه که بعضی از عفونت‌ها می‌تونن باعث ناباروری یا نازایی بشن.

:point_left:بعضی از عفونت‌ها می‌تونن باعث نازایی یا ناباروری بشن. این عفونت‌ها ممکنه باعث چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) شما بشن، روی تولید تخمک اثر بذارن، و باعث بشن که اسپرم نتونه تخمک شما رو بارور کنه. عفونت های باکتریایی یا قارچی واژینال عودشونده می‌تونن پایداری و قوام مخاط دهانه رحم رو تغییر بدن که می‌تونه باعث نازایی و ناباروری بشه.

دکتر پرند عسگری


:point_left:عفونت های دیگه‌ای که می‌تونن شانس باردار شدن شما رو کاهش بدن این‌ها هستن:

:point_left:بیماری التهابی لگن، عفونت های تخمدان، رحم، و لوله های رحمی (فالوپ)، یا سل.

______________________________________________________________________________________________

:sleeping: :speech_balloon:راهکار خواب آرام در بارداری

:point_left:از توصیه های ما به زنان باردار این است صبح ها زود از خواب بیدار شوند و در طی روز نخوابند که شب ها راحت تر خوابشان ببرد، از خوردن مواد کافئین دار و چایی و مایعات زیاد پرهیز کنند که مجبور نشوند شب برای دفع ادرار از خواب بیدار شوند و مواد غذایی مانند ماست می تواند کمک کننده باشد برای داشتن خوابی راحت تر. اگر تمامی این دستورات را رعایت کردید و همچنان مشکل داشتید حتما به پزشک برای بررسی علل مراجعه کنید.

______________________________________________________________________________________________

:speech_balloon: دلایل سقط جنین ؛

:small_red_triangle_down:اختلالات کروموزومی
:small_red_triangle_down:بیماری‌های عروقی
:small_red_triangle_down:دیابت
:small_red_triangle_down:مشکلات هورمونی
:small_red_triangle_down:عفونت
:small_red_triangle_down:اختلالات رحم
:small_red_triangle_down:بالا رفتن سن مادر
:small_red_triangle_down:ضربه اتفاقی
______________________________________________________________________________________________

:speech_balloon: تعیین جنسیت با غذاها :

:point_left:🏻از نظر طب سنتی، قلیایی شدن محیط رحم شانس پسردار شدن، و اسیدی شدن آن شانس دختردار شدن را افزایش می دهد.

دکتر پرند عسگری


:boy:🏻برای پسردار شدن چند ماه قبل از بارداری این غذاها بیشتر باید مصرف شوند: شیر، میوه ها، سبزیجات، میوه های ترش، توت فرنگی، اسفناج، قارچ، موز، سیر، خرما، انجیر و کُنگر.

:girl:🏻برای دختر دار ‌شدن پنیر، برنج، عدس، نان، ذرت گوشت، تخم مرغ، آلو، گردو، شلغم، سبزی های خشک شده، سرکه، رازیانه، ماالشعیر، سوپ جو، قارچ، شلغم، گوجه فرنگی.
______________________________________________________________________________________________

اختلال در عادت ماهانه دختران ورزشکار بعد از آسیب به سر

:point_left:آسیب‌دیدگی‌ ناحیه سر در دختران و زنان ورزشکار باعث نامنظم شدن یک یا دو دوره از عادت ماهانه آنها می‌شود
آسیب‌دیدگی‌ ناحیه سر ممکن است تاثیر منفی بر قسمت HPO (قسمتی از هپیوتالاموس) بگذارد. این قسمت نظم دوران عادت ماهانه را قرار می‌کند.

دکتر پرند عسگری


:bangbang:پیشنهاد می‌کنیم که بعد از آسیب‌دیدگی‌های استخوانی به خصوص آسیب‌دیدگی‌ ناحیه سر ورزشکاران زمان عادت ماهانه خود را چک کنند، ممکن است که این آسیب‌دیدگی‌ ها تاثیرات بلند مدتی بر نظم عادت ماهانه و ترشح هورمون ها بگذارند. بنابراین در صورت مشاهده بی نظمی باید ورزشکاران به پزشک مراجعه کنند.


______________________________________________________________________________________________

:speech_balloon:درمان درد قاعدگی با زنجبیل تازه

خواص زنجبیل تازه در تسکین دردهای قاعدگی
درد قاعدگی به درد احساس شده در طول دوره قاعدگی زن اشاره دارد. یکی از موارد استفاده سنتی زنجبیل در تسکین انواع درد ها از جمله درد قاعدگی است. در پژوهشی در این زمینه از ۱۵۰ زن خواسته شد تا در ۳ روز اول قاعدگی خود، روزانه ۱ گرم پودر زنجبیل مصرف نمایند. تاثیر مصرف زنجبیل بر کاهش درد با میزان اثرگذاری دارو های مفنامیک اسید و ایبوپروفن برابری می کرد. شما می‌‌توانید دو قاشق سوپخوری ریشه زنجبیل تازه را به مدت ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید. سپس آن را صاف نمایید و به همراه چند قطره عسل یا آبلیمو بنوشید.

______________________________________________________________________________________________

وریدهای واریسی دوران بارداری

:point_left:وریدهای واریسی، وریدهایی هستند که متورم شده اند. وریدهای پا به طور شایعتری درگیر می شوند.

:point_left:همچنین ممکن است دچار واریس وریدهای ناحیه ژنیتال(ابتدای واژن) گردید. اینها معمولاً بعد از زایمان بهتر می شوند.

:point_left:اگر وریدهای واریسی دارید

دکتر پرند عسگری

:point_right:

• سعی کنید که از ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید.
• سعی کنید چهارزانو ننشینید.
• سعی کنید وزن زیادی را متحمل نشوید، چون باعث افزایش فشار می گردد.
• تا آنجا که می توانید در حالی که پایتان بالا است بنشینید تا درد و ناراحتی را کم کنید.
• سعی کنید تا جورابهای سفت و چسبان که محافظت کننده هستند بپوشید که به حفاظت عضلات پاهایتان کمک میکند.
• سعی کنید در حالتی بخوابید که پاهایتان از سطح بدنتان بالاتر باشد( از بالش برای زیر قوزک پایتان استفاده کنید یا زیر پایه های تختتان کتاب بگذارید).
• ورزشهای پا و دیگر ورزشهای دوران بارداری مثل پیاده روی و شنا را که به افزایش جریان خون کمک می کند، انجام دهید.

______________________________________________________________________________________________

داروهای غیر مجاز در شیردهی

:small_blue_diamond:آمانتادین
:small_blue_diamond:اتیونامید
:small_blue_diamond:داپسون
:small_blue_diamond:پریمتامین
:small_blue_diamond:ارگوتامین
:small_blue_diamond:آمفوتریپسین B
:small_blue_diamond:سایمتیدین
:small_blue_diamond:آمینوفیلین / تئوفیلین
:small_blue_diamond:پرازی کوانتل
:small_blue_diamond:سولفونامیدها

:diamonds:کلرامفنیکل
:diamonds:کلیندامایسین
:diamonds:کلرفیبرات
:diamonds:کلونیدین
:diamonds:پرازوسین
:diamonds:مخدرها
:diamonds:مت فورمین
:diamonds:متی مازول
:diamonds:وارفارین
:diamonds:نئوستیگمین


:small_blue_diamond:وراپامیل
:small_blue_diamond:دیلتیازم
:small_blue_diamond:والپروآت سدیم
:small_blue_diamond:ضد تشنج ها
:small_blue_diamond:ال کارنیتین
:small_blue_diamond:سیپرو هپتادین
:small_blue_diamond:ویتامین ها با دوز بالا
:small_blue_diamond:لورازپام / دیازپام
:small_blue_diamond:هیدروکسی زین
:small_blue_diamond:مترونیدازول

:diamonds:کتوکونازول
:diamonds:آمپی سلین
:diamonds:آموکسی سیلین
:diamonds:پروپرانولول
:diamonds:پیروکسیکام / ناپروکسن
:diamonds:آسپیرین
:diamonds:ایندومتاسین
:diamonds:تتراسیکلین
:diamonds:داکسی سیکلین
:diamonds:هیوسین / دی سیکلومین

______________________________________________________________________________________________

خارش پوستی در بارداری

:point_left:طی دوران بارداری پوست شکم کشیده و سفت می شود و در اواخر بارداری ممکن است به این علت خارش شدید در ناحیه شکم ایجاد شود.

دکتر پرند عسگری


:point_left: افزایش تعریق و بالا رفتن گرمای بدن می تواند باعث بروز جوش های حساسیتی و چرکی در ناحیه شکم شود. در بعضی موارد دوش گرفتن با آب خالی، حتی چندبار در روز می تواند تمام این مشکلات را برطرف کند.

:point_left:پوشیدن لباس های نخی نازک و به حداقل رساندن تماس پوست شکم با لایه های مختلف لباس و جلوگیری از تعریق هم می تواند شدت علائم را کاهش دهد.

:point_left: استفاده از یک مرطوب کننده مناسب برای جلوگیری از خشکی پوست هم می تواند کمک کننده باشد اما اگر با تمام این توصیه ها جوش های شکمی شما بهبود نیافت حتما با یک پزشک متخصص پوست در این مورد مشاوره کنید.

______________________________________________________________________________________________


لابیاپلاستی