همه چیز درباره لابیاپلاستی

امروزه با پیشرفت علم در حیطه جراحی های پلاستیک و زیبایی، بسیاری از خانمها و حتی آقایان مشتاق انجام اینگونه جراحی ها به منظور زیباتر نمودن صورت، بدن و اندامها می باشند. بشر از دیر باز به دنبال زیبایی و زیباتر شدن خویش و زیباتر کردن محیط خویش بوده است و با توجه به امکانات و فرهنگ و اختیارات خویش به این امر مبادرت می نموده است. این روند در طول تاریخ پیشرفت کرده است.

عمل جراحی لابیاپلاستی چیست؟

عمل جراحی لابیاپلاستی یکی از عملهایی است که خانمها امروزه به آن علاقه زیادی نشان می دهند. عمل لابیاپلاستی به منظور کوچک کردن لابیاهای بزرگ، قرینه سازی لابیاهای نامتقارن و یا ترمیم لابیاهای که در حین زایمان تغییر شکل داده اند انجام می شود.

روند کار تا همین چند سال پیش، انجام عمل در اتاق عمل به همراه بیهوشی عمومی یا نخاعی و با ابزار تیغ جراحی بود که بعد از دستیابی به شکل مطلوب از بخیه برای ترمیم لبه های لابیا استفاده می شد. بخیه ها بصورت پلاستیک زده می شدند و از نوع قابل جذب بودند. از چند سال اخیر و با ورود لیزر به دنیای جراحی، از این تکنیک در لابیاپلاستی هم استفاده شد و نتایج واقعاً زیبا و عالی بودند. برش لیزر بر خلاف تیغ جراحی به موازات ایجاد برش باعث انعقاد هم می شود و این امکان را به پزشک داد که دیگر از بخیه جز در موارد معدودی استفاده نکند. به همین دلیل لبه های لابیا صاف و بدون اسکار در کنار هم قرار می گیرند و شکل بسیار مطلوبی پیدا می کنند.

متأسفانه زدن بخیه در موارد زیادی باعث ایجاد اسکار و شکل نامطلوب می شود.

دوره نقاهت لابیاپلاستی

دوره نقاهت این عمل در حدود یک ماه بود و در طول این مدت بیمار ملزم به رعایت نکاتی خاص بعد از عمل می شد.

صرف نظر از شکل ظاهری، دوره نقاهت جراحی با لیزر بسیار کوتاه تر می شود و بیمار بعد از سه روز می تواند به زندگی عادی خود برگردد و فعالیت جنسی را نیز می تواند از دو هفته بعد از عمل شروع نماید.

نکته مثبت در جراحی لابیاپلاستی با لیزر این است که احتیاجی به بیهوشی نمی باشد. عمل بطور سرپایی و در مطب انجام می شود. میزان خون ریزی حداقل ممکن است. و درد بعد از عمل هم به میزان چشمگیری کمتر از عمل سنتی با تیغ جراحی می باشد.

به همین دلیل است که امروزه متخصصین زنان، بر عمل لابیاپلاستی با لیزر تأکید دارند و بیماران زیادی نیز به دنبال این روش جراحی برای زیباتر نمودن لابیاهای خود می باشند. 


عمل لابیاپلاستی

تفاوت لابیاپلاستی واژینوپلاستی در چیست؟

واژینوپلاستی عمل جراحی است که برای سفت کردن واژن هایی که بخاطر زایمان یا بالا رفتن سن گشاد شده اند انجام می گیرد. بعضی جراحان ادعا دارند که این عمل حتی حساسیت این ناحیه را نیز بالا می برد، ادعایی که دانشگاه آمریکایی زنان و زایمان به شدت با آن وارد چالش شده اند.

 اما لابیاپلاستی که جراحی پلاستیک بر روی لابیا (لبهای اطراف واژن) است می تواند به تنهایی یا همراه با واژینوپلاستی انجام شود. این جراحی می تواند بر روی لب بزرگ یا لب کوچک اندام تناسلی زن انجام گیرد. لابیاپلاستی اندازه و شکل لابیا را تغییر داده و میتواند آنها را کوچک تر کرده و یا تقارن بین آنها را اصلاح کند.

لابیاپلاستی یا واژینوپلاستی؟

 برای تصمیم گیری درمورد اینکه واژینوپلاستی انجام دهید یا لابیاپلاستی، خیلی مهم است که تفاوت بین جراحی های ترمیمی و پلاستیک را بدانید. جراحی ترمیمی عملکرد یک عضو از بدن را تقویت کرده درحالیکه جراحی پلاستیک زیبایی یک آناتومی طبیعی را بهبود می بخشد.

به عنوان مثال بینی را در نظر بگیرید: جراح میتواند حفره های داخلی بینی را برای بهبود وضعیت تنفس فرد بازسازی کرده و یا برای بهبود ظاهر شکل آن را تغییر دهد. این تمایز مهمی است زیرا دانشگاه آمریکایی زنان و زایمان، جراحی ها و نتایج را برای برطرف کردن مشکلات عملکردی مثل بی اختیاری ادرار ارزیابی می کنند. اما این دانشگاه در مورد جراحی زیبایی واژن بخاطر خطرات و فقدان اطلاعات پزشکی کافی محتاط تر برخورد می کند. به عنوان مثال بعضی عمل های واژینوپلاستی ابتدا بعنوان جراحی ترمیمی برای ترمیم نواقص مادرزادی درصورت بدشکلی واژن ایجاد شد تا دختر بتواند به طور طبیعی ادرار، عادت ماهیانه و عمل جنسی داشته باشد.

 جراحی های مربوط به واژینوپلاستی و لابیاپلاستی

اخیراً واژینوپلاستی جزئی از جراحی های زیبایی به عنوان «جوان سازی واژن» شده است. جراحان پلاستیک و متخصصین زنان و زایمان، جراحی های زیبایی خود را با شعارهایی مثل بالا بردن زیبایی و اعتماد به نفس تبلیغ می کنند. درواقع، اندام تناسلی زنان به طور طبیعی ظاهرهای طبیعی متفاوتی می تواند داشته باشد که از نظر آناتومی بی اشکال هستند. هیچ شکل مشخصی برای واژن و لبهای آن وجود ندارد.

با اینکه حقیقت دارد که بافتهای واژن می توانند کشیده شوند، اما جمع کردن بافت واژن از طریق عمل جراحی بالا بردن واکنش جنسی را تضمین نمی کند زیرا میل، تحریک و ارضای جنسی بسیار پیچیده و مسئله ای شخصی است که وابسته به عوامل احساسی، معنوی و میان فردی است. علاوه بر این، حساسیت جنسی به طور خودکار منجر به لذت جنسی نمیشود، بلکه به درد منجر می شود.

عمل های جوان سازی واژن

پرده بکارت، بافت نازکی که در ورودی واژن قرار دارد و معمولاً در اولین دخول و عمل جنسی پاره می شود. عمل جراحی که هایمنوپلاستی نام دارد، پرده بکارت را برای تقلید از کارایی ابتدایی آن و برگرداندن وضعیت واژن به قبل از شروع ارتباط جنسی عمل می کنند. بخاطر اهمیت بسیار بالای باکرگی در بعضی فرهنگ ها، این یکی از متداول ترین عملهای جراحی واژن در دنیا به شمار می رود.

  •  شکل دهی کلیتورال

برخی جراحان نوعی جراحی با نام نهان سازی کلیتورال را تبلیغ می کنند. که در آن بافتی که به طور طبیعی کلیتوریس را می پوشاند برداشته می شود.


عمل لابیاپلاستی

جراحی های زیبایی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی چه خطراتی دارد؟

گزارشی از ارضای جنسی طولانی مدت خانم ها و مشکلات درمورد واژینوپلاستی و لابیاپلاستی وجود ندارد. علاوه بر این، از آنجا که این جراحی ها هم مثل سایر جراحی ها در مجلات پزشکی مورد ارزیابی قرار نگرفته اند، دانشگاه آمریکایی زنان و زایمان آنها را «اثبات نشده» می داند.
خطرات جراحی های زیبایی واژن عبارتند از:
- عفونت
- تغییرات دائمی در احساسات
- درد مستمر
- زخم
بهترین توصیه برای زنانی که قصد دارند جراحی های واژن انجام دهند: در مورد احساسات و نگرانی های خود در مورد اندام تناسلیتان و همچنین انتظاراتی که از جراحی دارید یا هر گزینه غیرجراحی دیگر، با پزشک خود با صراحت صحبت کنید. بعنوان مثال تمریناتی مثل تمرینات کگل میتواند ضعف و شلی عضلات واژن را بهبود بخشد و تحریک جنسی را بیشتر کند. مشاوره نیز میتواند مشکلات مربوط به اعتمادبه نفس جنسی را برطرف کند.

چه سوالاتی از جراح لابیاپلاستی بپرسیم؟


- جراحی های لابیاپلاستی و واژینوپلاستی چه خطرات کوتاه مدت یا درازمدتی دارند؟

- این جراحی ها چه فوایدی دارند؟

- آیا عمل جراحی لابیاپلاستی بر بارداری یا زایمان در آینده تأثیر خواهد داشت؟

- آیا انتظارات من از این جراحی واقع بینانه هستند؟

- چه انتخابهای غیرجراحی دیگری برای بهبود وضعیتم دارم؟

- آیا حس ناحیه واژنم بعد از جراحی کمتر خواهد شد؟

- آیا جراحی بر توانایی ارگاسم من اثر خواهد گذاشت؟

- آیا بعد از جراحی محدودیت هایی برای استفاده از محصولات بهداشتی زنانه مثل تامپون وجود دارد؟

- آیا بیمه هزینه این عمل ها را پوشش میدهد؟


بیشتر بیمه ها عملهای واژینوپلاستی و لابیناپلاستی و سایر عملهای زیبایی و پلاستیک که بیشتر انتخابی هستند تا لازم را پوشش نمیدهند. فقط در موارد محدودی این عملها ضروری شمرده میشود، مثل بزرگ کردن لابیا ایجادشده از استفاده زیاد تستوسترون، مشکلات مادرزادی یا ناراحتی های مزمن.


لابیاپلاستی